fredag 22 januari 2016

Skrivverkstad m.m.

Andra arbetsveckan på det nya året börjar lida mot sitt slut. Musikundervisningen är i full gång och denna vecka har fortsatt i låtskrivandets tecken. Eleverna har så otroligt kreativa funderingar så jag blir helt förbryllad. Dessutom förbättras ackordgreppen på gitarren och eleverna får verkligen utlopp för sina egna idéer, som många gånger är bättre än musiklärarens egna, har jag fått inse. Låtarna har skrivits i mindre grupper och samarbetet mellan eleverna har i de flesta fall fungerat väldigt bra. Att jag kan gå runt och lyssna, uppmuntra och ge tips som hjälper arbetet vidare är kanske det bästa med det här projektet. Det är helt enkelt mer fokus på eleverna.

För övrigt så fortskrider musikundervisningen i vanlig ordning. Därtill har körverksamheten kört igång igen. I åk 2 har vi denna vecka jobbat utgående från rytmikens byggstenar. Rytmer har övats på kroppen som sedan överförts på instrument. Jag försöker komma ihåg att prata mindre och kommunicera mera med musiken, men det är inte alla gånger jag lyckas. :) 

Sången som låg till grund för spelövningen med tvåorna heter Färgerna, därav färgglada lappar. 

Snart sparkar vi igång vårens tema - matematik. 
Då blir det många mattesånger på musiktimmarna. 

Trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar