måndag 25 november 2013

Sista veckan i november

Adventstid kom till mitt ensamma hus...Rudolf med röda mulen, hette en helt vanlig ren...Bereden väg för herran, berg sjunken djup stån opp...Sancta Lucia, ljusklara hägring, sprid i vår vinternatt...Ja hur kan det lysa så underbart den lilla lågan av eld, den lilla lågan av eld...

Ungefär så där låter det i mitt huvud just nu. Den ena julsången efter den andra. Största delen av eleverna är dock lika ivriga som jag, så det går bra. Och tur är väl det, för det är endast tre och en halv vecka kvar till skolans julfest, och då ska allt sitta som en smäck.

För den som inte orkar vänta till 18 december kan redan inkommande fredag komma och lyssna på Gripsholmsskolans elever sjunga adventssånger. Då är det dags för den årliga adventssamlingen i Mariefreds kyrka. Som vanligt startar fackeltåget kl. 08.15 från skolgården och samlingen räknas påbörja halv nio. Välkomna!



Med hjälp av siffror kan man lätt variera hur eleverna ska sitta i musiksalen. Trodde jag. Med tanke på hur bra minne jag själv har borde jag ha förstått att det inte är så lätt att komma ihåg sin siffra/sitt tal. Men jag räknar med att alla har lärt sig sin plats innan sportlovet tar vid.



Skolans yngsta elever har det tuffaste jobbet just nu. Förutom alla adventssånger ska de inom några veckor lära sig en hel drös nya julfestsånger. Då kan det behövas pausgymnastik i form av rörelser och rörelsesånger som t.ex. Huvud, axlar, knä och tå mitt under lektionen. Sedan är man åter igen redo för en ny sång.


Trevlig vecka!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar